Nieuw fietspad op Azalealaan krijgt op eerste dag kritiek: ‘Verf is geen echt fietspad’

© Velodossier BXL via Twitter
Updated: 24-03-2021 - 17:19

Op de eerste dag van de heropening van het nieuwe fietspad op de Azalealaan in Schaarbeek verschijnen foto’s van auto’s en vrachtwagens die zich op het fietspad parkeren, de witte lijnen negerend. Velodossier BXL noemt het fietspad op sociale media een schande, want “een likje verf maakt geen fietspad”. Schepen van Mobiliteit in Schaarbeek Adelheid Byttebier (Groen) reageert dat er keuzes moeten gemaakt worden en foutparkeerders door de politie moeten aangepakt worden.

Wanneer begin deze maand het definitieve circulatieplan in de Azaleawijk werd afgeklopt door de gemeente, kwam er al kritiek op de beslissing om de Azalealaan een gemarkeerd fietspad te geven langs beide kanten van de weg.

Zo haalde Pieter Fannes van burgercollectief 1030/0 de risico’s aan: “Ik wil liever een echt afgescheiden fietspad zoals tijdens de testfase. Bij een gemarkeerd fietspad wordt het rijvak voor de auto’s visueel wel verkleind, maar fysiek niet. Ik vermoed dat ze daardoor nog altijd te snel gaan rijden en bovendien zijn er in Schaarbeek veel foutparkeerders op het fietspad.”

Ook Brussels parlementslid voor one.brussels Els Rochette uit kritiek: "Een afgescheiden fietspad is altijd beter als het kan, ook in een zone 30. We snappen dat gemengd verkeer vaak noodzakelijk is en kan werken, maar graag een realitycheck. De Brusselse straten blijken vandaag nog vaak te onveilig voor fietsers, ook al zijn grote delen van het gewest nu theoretisch zone 30."

Volgens Rochette is er nood aan een participatief debat: "We vragen dat minister Van den Brandt hier duidelijk stelling inneemt ten aanzien van de gemeenten. Anders dreigt de Azalealaan een precedent te worden voor gemeenten die tegen afgescheiden fietspaden en serieuze participatie zijn”. Hannelore Goeman (S.PA), Vlaams parlementslid en woont in Schaarbeek, deelt Rochettes mening over het nieuwe fietspad.

Schaarbekenaar en fractieleider van N-VA in het Brussels parlement Cieltje Van Achter vindt ook dat het fietspad tekortschiet: "Net zoals een likje verf geen fietspad maakt, maakt een verkeersbord nog niet dat wagens minder dan 30 km per uur rijden. Daarvoor moet je enerzijds handhaven en anderzijds de banen smaller maken. Die kans om de straat te versmallen en een afgescheiden fietspad aan te leggen, laat Schaarbeek nu links liggen. Ik ondervraag alvast minister Van den Brandt om de instructies voor het aanleggen van fietspaden te herzien.”

Zone 30

Op de eerste dag van de opening van het nieuwe gemarkeerde fietspad ontving Schaarbeeks schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) positieve reacties, maar ook foto’s waarop auto’s de markeringen gewoon negeren bereiken haar. "Het is een legitiem debat: gaan we voor een afgescheiden of een aanliggend fietspad. We moeten keuzes maken en die zijn verschillend op verschillende plaatsen.”

Volgens Byttebier werd in de Azalealaan gekozen voor een aanliggend fietspad, omdat de straat in een zone 30 ligt. “Een fysiek afgescheiden fietspad heeft ook risico’s. Zo is er bijvoorbeeld sneller een vermenging tussen voetgangers en fietsers. In een tijdperk met elektrische fietsen kan dat gevaarlijk zijn. Als we paaltjes plaatsen om de fietsers van de auto’s af te schermen kan dat ook een risico vormen voor de fietsers zelf”, legt Byttebier uit.

De mobiliteitsschepen voegt er wel aan toe dat paaltjes nog kunnen toegevoegd worden op “delicate plaatsen”, zoals een bocht. “Hoewel dat niet moet volgens de wegcode hebben we wel een doorlopende witte lijn laten aanbrengen. Dat maakt de leesbaarheid voor de chauffeurs beter.”

‘Foutparkeerders zijn een reëel probleem’

Byttebier benadrukt dat de chauffeurs van de foto “carrement foutief staan, en dus geverbaliseerd moeten worden”. Een overleg met de politie is daarom cruciaal, vindt ze. Morgen/donderdag komt de schepen samen met de lokale politie om te bekijken hoe bijvoorbeeld een fietsbrigade voor extra controle kan zorgen.

“Ook toen het fietspad wel afgescheiden was van het rijvak waren er foutparkeerders op het fietspad. Dat is een reëel probleem”, concludeert ze.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?