Havenlaan is slechte politiek

De discussie over de Havenlaan zal sowieso een Brusselse minister gezichtsverlies kosten. En dreigt minister-president Charles Picqué (PS) met een verscheurde ploeg op te zadelen.

In 2010 was de kas leeg. In mei van dit jaar zaten de vogels in volle broedperiode, en in augustus moest de City Parade erlangs. Drie keer een goede (of minder goede) reden om de heraanleg van de Havenlaan uit te stellen.

Ondertussen bloeit het verzet tegen het rooien van de platanen en het opbreken van de kasseistenen. De actievoerders zijn erin geslaagd om meer dan achtduizend handtekeningen te verzamelen én ze kunnen rekenen op de sympathie van de (voornamelijk Franstalige) pers. De actievoerders, die nochtans inspraak gehad hebben bij het openbaar onderzoek, willen zich niet bij de democratisch genomen beslissing neerleggen en blijven actie voeren. Dat is hun goed recht. Ook het professionalisme waarmee ze actie voeren, dwingt bewondering af. Toch is er een levensgroot probleem: argumenten tellen niet meer. De discussie over de platanen en de kasseien van de Havenlaan is emo. Emo die ook de Brusselse regering heeft aangetast.

Afgaand op de hevigheid van de acties zou je zweren dat de beslissing om de bomen te rooien en de historische kasseien door beton te vervangen, van gisteren dateert. Maar dat klopt niet. De beslissing werd genomen in 2008, na jaren palaveren. Tijdens de vorige legislatuur dus, toen Pascal Smet (SP.A) minister van Openbare Werken was. Ook Emir Kir (PS) en Evelyne Huytebroeck (Ecolo), die nu minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) de wacht aanzeggen, hebben de heraanleg van de Havenlaan destijds goedgekeurd. Tot drie maal toe. Ja maar, luidt het argument nu, destijds was er een groot logistiek centrum voor vrachtwagens - het Bilc - gepland, dat na de verkiezingen onder druk van Groen! werd afgevoerd. Exit Bilc, exit heraanleg Havenlaan? Het zou een goed argument geweest hadden Kir en Huytebroeck onmiddellijk na het schrappen van het Bilc geëist dat Grouwels haar huiswerk opnieuw maakte. Dus vóór er een aannemer aangeduid werd. Nu hebben ze gewacht tot actievoerders zich aan bomen vastketenden.

Als Grouwels haar project onder druk van rood-groen intrekt, lijdt zij gezichtsverlies en kost het de belastingbetaler 4,7 miljoen euro. De aannemer moet dan opgebeld worden met de mare dat hij volgende week maandag 5 september (eens te meer) niet met het werk kan beginnen. Is er voor half oktober niet begonnen, dan is de bouwvergunning verlopen. En wordt de heraanleg van de Havenlaan over de verkiezingen van 2014 heen getild.

Houdt Grouwels voet bij stuk, dan lijden Huytebroeck en Kir gezichtsverlies. En loopt een van de meest spectaculaire acties van het jongste decennium met een sisser af. In beide gevallen lijdt de Brusselse regering gezichtsverlies en dreigt minister-president Charles Picqué (PS) een verscheurde ploeg te moeten leiden.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is tot op de draad versleten. Het Brussels Gewest wil de straat daarom heraanleggen. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door grootschalige en volgehouden protesten is die heraanleg nooit gestart. In de verschillende plannen van het Brussels Gewest verdwijnen de kasseien en wordt de straat smaller. Er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen, en de weg wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest van actiegroepen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?