Brusselse regering herbekijkt heraanleg Havenlaan

Technici van de kabinetten van Brussels minister-president Charles Picqué (PS) en minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) bekijken of er mogelijkheden zijn om tegemoet te komen aan de eisen van de buurtbewoners. Dat is beslist na een vergadering donderdag.

Van zodra het nieuwe politieke jaar begint, zal de Brusselse regering zich over het dossier buigen. Tegen die tijd moet ze over de resultaten beschikken van het werk van de technici.

De heraanleg van de Havenlaan zorgt al maanden voor onenigheid tussen minister Grouwels, die de honderden bomen wil kappen en de kasseien wil asfalteren om "een kwalitatief hoogstaande laan te maken voor zowel personenwagens als vrachtvervoer", en de buurtverenigingen, die bomen en kasseien willen behouden en een alternatief plan hebben voorgesteld.

In juli liet Grouwels weten dat de regering niet terug zou komen op haar beslissing om de werken in augustus te laten beginnen. Niettemin werd de start van de werken uitgesteld en worden alternatieven nu dus toch onderzocht.

De Brusselse regering is verdeeld over het project. Grouwels is voor de geplande heraanleg, Picqué heeft wel oren naar een wijziging van de plannen, Ecolo-minister Evelyne Huytebroeck is dan weer helemaal gewonnen voor de argumenten van de buurtbewoners.

De plannen voor de heraanleg van de Havenlaan werden nog goedgekeurd door de vorige Brusselse regering, waarin Pascal Smet (SP.A) de bevoegdheid Openbare Werken had. Op dat moment was het logistieke centrum BILC op Thurn & Taxis ook nog niet van de baan. Dat centrum had een ingrijpende heraanleg van het wegdek (zonder de kasseien) onvermijdelijk gemaakt.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is tot op de draad versleten. Het Brussels Gewest wil de straat daarom heraanleggen. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door grootschalige en volgehouden protesten is die heraanleg nooit gestart. In de verschillende plannen van het Brussels Gewest verdwijnen de kasseien en wordt de straat smaller. Er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen, en de weg wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest van actiegroepen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?