| De Brusselse vervoersmaatschappij blijft voorlopig op X.

Moet MIVB stoppen met X? 'We houden het in de gaten'

Bram Van Renterghem
© BRUZZ
09/01/2024

De evolutie van X, voorheen Twitter, baart zorgen. Toch blijft het medium voor de MIVB een belangrijk doorgeefluik voor informatie naar de reizigers toe, zo verklaarde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdagmorgen. "We houden het wel in de gaten," zegt de vervoersmaatschappij.

Kan de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB actief blijven op sociaal mediaplatform X? Dat vroeg Brusselse parlementslid Isabelle Pauthier (Ecolo) dinsdagvoormiddag aan minister Elke Van den Brandt in de commissie Mobiliteit.

Pauthier stelde dat X steeds meer als toxisch ervaren wordt, en dat eigenaar Elon Musk het platform als een politiek instrument gebruikt om twijfelachtige doelen te bereiken. "Is het nog te rechtvaardigen dat MIVB op dit platform actief is?", stelt ze.

Ze verwees daarbij naar de ULB, die eind november haar activiteiten op X stopzette omdat het platform tot desinformatie leidt, wat haaks staat op de missie van de universiteit. Maar de ULB is niet de enige organisatie. Net vandaag liet de Nederlandse omroep NOS weten daar intern over te praten, nadat de omroep KRO-NCRV maandag al besliste om ermee te stoppen.

160.000 volgers

Van den Brandt stelde echter dat de MIVB op X 160.000 volgers heeft. Het platform is daarmee een efficiënte manier is om reizigers te informeren over bijvoorbeeld werkzaamheden. Dat gebeurt ook via andere kanalen zoals de eigen website, de app, andere sociale media, de schermen aan de haltes en het personeel op het terrein.

"Met die combinatie probeert de MIVB zoveel mogelijk reizigers tegelijk te informeren," stelt Van den Brandt. "De MIVB onderneemt geen enkele actie van politieke of filosofische aard door aanwezig te zijn op X, Instagram, YouTube, Facebook, TikTok of LinkedIn. Ze ontmoet daar haar reizigers, zonder daarom de andere publicaties op dat platform te onderschrijven."

De MIVB kan als autonoom overheidsbedrijf trouwens zelf beslissen over haar communicatie. X blijft voor dat bedrijf een belangrijk doorgeefluik, stelt MIVB-woordvoerder An Van hamme: "Maar we houden wel goed in de gaten wat er allemaal verandert en we houden er rekening mee dat er nog veranderingen kunnen volgen. Net daarom hebben we community managers, die de reacties monitoren."

'Breder debat'

Andere instellingen zoals Brussel Mobiliteit zijn wél overheidsinstellingen die rechtstreeks onder het gezag van de bevoegde minister vallen. "Een breder debat over de aanwezigheid van overheidsinstellingen op sociale media is misschien wel aan de orde," zegt Van den Brandt, "zoals we dat gevoerd hebben over TikTok." Voor zo'n debat verwijst Van den Brandt naar Bernard Clerfayt, minister voor Digitalisering.

Op zijn kabinet valt te horen dat dit onderwerp voorlopig niet geagendeerd staat op de ministerraad.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Politiek , Mobiliteit , MIVB , Twitter , elon musk

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni