Overigens wil dat niet zeggen dat er niet handmatig door gezondheidsinspecteurs (dat zijn niet dezelfde mensen als zij die in het callcenter zitten) gezocht wordt naar clusters op het niveau van horecabezoek of evenementen. Zo wijst Neven op een bruiloft en een familiefeest die opvielen als mogelijke besmettingshaard en waar wel degelijk de lijst met aanwezige personen werd opgevraagd en gebruikt. "Het IT-probleem moet ook niet worden overschat," voegt Moykens toe. "De meeste grote besmettingshaarden worden manueel getracet. Of de IT al dan niet gelinkt is of werkt, is dan bijzaak."
Preventie
Maar feit blijft dat de bezoekerslijsten van doorsnee caféavonden die worden bijgehouden, in Brussel nog niet geraadpleegd werden. En dat is volgens Neven niet omdat er nog geen besmettingen in de horeca hebben plaatsgevonden. Inmiddels zijn de eerste lijsten alweer in de prullenbak beland, aangezien het systeem al 2,5 weken in werking is en de lijsten maar twee weken bewaard mogen worden. Wringt het niet bij de horeca dat ze extra werk verrichten voor de overheid, die daar vervolgens niets mee doet? “Wij begrijpen de maatregel wel,” zegt Vanmuylder van Horeca Brussel. “Het is een preventiemaatregel. Natuurlijk hadden we liever gehad dat dat virus er niet zou zijn en dat we dit niet hoefden te doen, maar het is nu eenmaal zo. Als we dit moeten doen om open te blijven, dan is het maar zo.”
Vanmuylder vergelijkt het met andere preventiemaatregelen: “Iedere horecazaak heeft ook een blusdeken in zijn keuken liggen die misschien nooit nodig zal zijn. Maar het moment waarop er brand uitbreekt, zijn ze blij dat die deken er is.”
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.