Brussels Gewest vraagt nieuwe bouwvergunning voor Havenlaan

© Brussel mobiliteit

Het Brussels Gewest heeft een nieuwe bouwvergunning aangevraagd voor de heraanleg van de Havenlaan. Brussel probeert al jaren om de straat om te vormen tot een veilige stadsboulevard. Tot nu toe zonder resultaat. De vorige afgeschoten plannen werden licht aangepast, aan de geest van het project werd niet geraakt. Deze keer moet en zal het lukken, klinkt het bij mobiliteitsminister Pascal Smet.

Het was die Pascal Smet (SP.A) die het project bijna tien jaar geleden voorstelde, in 2008. De bijna twee kilometer lange Havenlaan zou volledig heraangelegd worden. De typische kasseien moesten verdwijnen en vervangen worden door beton en asfalt. Het project voorzag ook in afgescheiden fietspaden.

Anno 2017 denderen de auto’s nog steeds over de kasseien van de Havenlaan, fietsers kregen wel een tijdelijk fietspad. Smet beet z’n tanden stuk op het project, net als z’n opvolgster Brigitte Grouwels (CD&V). Kasseien vervangen en bomen vellen, het bleek controversiëler dan gedacht. Actiegroepen staken stokken in de wielen, ketenden zich vast op de werf, en de zaak van de Havenlaan werd zelfs uitgevochten voor de rechtbank.

Fietspaden blijven

© Jo Voets
Eind 2016 lanceerde Smet, ondertussen opnieuw mobiliteitsminister, een nieuw offensief, dat opnieuw afgeschoten werd door de gemeente Sint-Jans-Molenbeek en de stad Brussel. Nu ligt er een nieuw plan op tafel, met kleine aanpassingen. Er komen fietspaden aan beide kanten van de laan: een tweerichtingsfietspad aan de kant van het kanaal, voor fietsers die langere afstanden afleggen, en een eenrichtingsfietspad aan de andere kant, voor mensen die in de buurt wonen.

Tussen het Saincteletteplein en de Picardstraat wordt de weg versmald, tot één rijstrook in elke richting. Zo maakt Brussel duidelijk dat de Havenlaan geen invalsweg mag zijn. Het andere deel van de laan dat een meer industrieel karakter heeft, krijgt twee rijstroken in elke richting. In de toekomst, wanneer er meer bussen zullen rijden, kan er makkelijk een rijstrook omgevormd worden tot busstrook.

Het Brussels Gewest negeert zo een aantal wensen die de verschillende partijen in de overlegcommissie over het project formuleerden. De stad Brussel zag het eenrichtingsfietspad liever verdwijnen en vroeg ook een laan die overal vier rijstroken breed was. Dat gebeurt dus niet.

Compromisvoorstel
Toch komt Smet ook deels tegemoet aan de kritiek. Op verschillende plaatsen worden de busstroken gewone rijstroken, en er komen bijna honderd parkeerplaatsen aan de kant van Thurn & Taxis. Die komen tussen de bomen. In het vorige plan waren bijna geen parkeerplaatsen voorzien. Vandaag telt de laan nog meer dan vierhonderd parkeerplaatsen langs de weg. Voor vrachtwagens komen er parkeerplaatsen langs de Vilvoordsesteenweg, om de schrapping op de Havenlaan te compenseren.

Smet hoopt dus dat hij er via een compromisvoorstel - opnieuw zonder kasseien - in slaagt om de Havenlaan eindelijk aan te pakken. Waarom zal het deze vijfde poging wel lukken? “Omdat het moet lukken,” zegt Smet. “Het heeft lang genoeg geduurd, en we hebben hier hard aan gewerkt met heel wat experts. Het mag geen stadsautostrade zijn, en ik hoop dat iedereen dat nu ook aanvaardt.” Begin 2018 moet er een bouwvergunning zijn.

Het onderstaande filmpje toont de geplande veranderingen.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?