De Nichewinkel (4): Maison Hayoit

© Maison Hayoit

Terwijl Brusselse winkeliers het steeds moeilijker krijgen, blijven sommige speciaalzaken moedig standhouden. Wij gingen op bezoek bij onder meer Brusselse poeliers, partituurhandelaars en plantenzaken. Tussen Kerst en Nieuwjaar kan je elke dag binnengluren in de vitrine van zo'n zelfstandige nichezaak. Op zaterdag duiken we in de verse lakens van Maison Hayoit.

Het gaat niet goed met de speciaalzaken voor bed-, bad-, en tafellinnen. Op vijf jaar tijd verdwenen er net geen 150 winkels uit het Brusselse gewest. Ook Maison Hayoit moest in 2016 een van zijn zaken sluiten, maar voorlopig blijven de andere zaken het wel goed doen. Al woedt de concurrentiestrijd wel hevig.

“Kijk, ik heb niets tegen Ikea hoor, maar mensen moeten gewoon begrijpen dat dat op lange termijn toch duurder uitkomt. Achetez moins, mais mieux, is niet voor niets onze leuze.” Directeur Thibaut Roelandts weet waar zijn bedrijf voor staat. De speciaalzaak voor bed-, bad-, en tafellinnen werd al in 1898 opgericht. De beroemde winkel op de Leuvensesteenweg in Sint-Joost sloot twee jaar geleden de deuren, maar Hayoit heeft tegenwoordig nog altijd acht winkels in Brussel en Waals-Brabant.

In minder dan tien jaar tijd kwamen er in het Brussels gewest ongeveer vijfhonderd speciaalzaken bij. Maar is de situatie wel zo rooskleurig als de cijfers doen geloven? Bruzz sprak erover met Gino Van Ossel, professor retailmarketing bij Vlerick.

Hayoit werkt op twee pijlers. Enerzijds kan je er terecht voor exclusieve merken van linnengoed, maar anderzijds maakt het ook stukken op maat. “We hebben ooit een matrasbeschermer voor een rond bed gemaakt. Vraag me niet waarom iemand dat ooit nodig zou hebben, maar bij ons kan het dus.”

De winkel krijgt vaak het verwijt aan de dure kant te zijn, maar daar wil Roelandts niet van weten. “Ik ga niet beweren dat we goedkoop zijn, we zijn upper middle class, maar voor kwaliteit betaal je nu eenmaal. We maken ook nog steeds zo veel mogelijk in België en Europa.”

Geen webwinkel, want ‘linnen moet je voelen’

20181228_Vitrine Maison Hayoit
© Maison Hayoit

In tegenstelling tot de meeste andere speciaalzaken heeft Maison Hayoit geen onlinewinkel. “We beseffen dat we tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder kunnen, en het is een van de dingen die in de pijplijn zitten.”

Toch benadrukt de directeur dat ze een product verkopen waarvoor je toch altijd best naar de winkel afzakt. “Enerzijds kunnen we het verhaal van onze winkel pas echt vertellen als je langskomt, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je linnen moet voelen, voor je een beslissing neemt.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?