Havenlaan: Welles-nietes over bijeenkomst parlement

De commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement hoort op 21 september de Brusselse regering omtrent de heraanleg van de Havenlaan. Volgens oppositiepartij MR is dat vroeger dan gepland, iets waar de partij op had aangedrongen. Minister Grouwels (CD&V) ontkent. Volgens haar stond de vergadering al maanden op de agenda.

MR-fractieleider Vincent De Wolf eiste dat het parlement de rentree van oktober niet zou afwachten om het dossier van de Havenlaan te bespreken. Het uitgebreid bureau van het parlement volgde hem daar naar eigen zeggen in. De commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement zal op woensdag 21 september de Brusselse regering horen.

Een versie van de feiten die niet klopt volgens minister Brigitte Grouwels (CD&V). "Deze bijeenkomst was al gepland van voor de zomervakantie," laat zij weten. "De aanleiding om de commissie vroeger te laten samenkomen, is de wekelijkse overladen agenda van de commissie infrastructuur. De 'vervroegde' bijeenkomst van 21 september heeft dus niets te maken met de Havenlaan, en nog minder met de zogezegde vraag van de MR. Het punt over de Havenlaan wordt gewoon toegevoegd aan de agenda."

De plannen voor de Havenlaan van minister van Openbare Werken Grouwels (CD&V) stuiten op veel verzet van wijkcomités. Zij willen vooral de platanen en kasseien behouden. Het buurtprotest zorgde ook voor onenigheid in de ministerraad.

Op 1 september besliste de ministerraad dat de werken wel degelijk zouden doorgaan. Maar bij de aanvang van de werken liet het parket de werf verzegelen omdat de bouwvergunning niet in orde zou zijn. Het Gewest bestudeert nu de juridische gevolgen van de actie van het parket.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is tot op de draad versleten. Het Brussels Gewest wil de straat daarom heraanleggen. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door grootschalige en volgehouden protesten is die heraanleg nooit gestart. In de verschillende plannen van het Brussels Gewest verdwijnen de kasseien en wordt de straat smaller. Er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen, en de weg wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest van actiegroepen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?