Le Monde ontdekt de Havenlaan

Zelfs de eerbiedwaardige Franse krant Le Monde vindt de weg naar het Brusselse kasseien- en platanendispuut. Conclusie van de krant: een nutteloos project waarbij de andere Brusselse ministers Grouwels steunen om de federale regeringsvorming niet in het gedrang te brengen.

Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel: met het dossier van de Havenlaan is het andersom. De correspondent van Le Monde, de Franstalige Belg Jean-Pierre Stroobants, omschrijft de actie van de buurtbewoners in zijn stuk "Les platanes de la discorde" als "symbolisch en heroïsch".

"In Brussel beschikt men in tegenstelling tot de federale overheid niet over een regering en affaires courantes (in lopende zaken, red.) maar en affaires coupantes (in snijdende zaken)," schrijft Stroobants. Hebt u hem?

Stroobants beschrijft zijn ervaringen: "Wie zich met de auto op de Havenlaan begeeft, onderwerpt zijn schokdempers aan een ruwe behandeling. Voor de gehaaste burger is deze laan mooier noch lelijker dan een andere. Maar de buurtbewoners zijn aan de kasseien gewend geraakt en zijn de bomen gaan beschouwen als hun achtertuin."

De auteur stelt vast dat minister Brigitte Grouwels, na de schrapping van het BILC-project, toch tot de "nutteloze" heraanleg van de Havenlaan wil overgaan. "Die zal het Gewest 12 miljoen euro kosten terwijl het nog 40 miljoen euro moet vinden om de begroting in evenwicht te krijgen," aldus Stroobants.

'Federale regering dwarsbomen'
De journalist wijst voorts nog op de 10.000 handtekeningen die de buurtbewoners hebben verzameld en hun alternatief plan, dat maar 4 miljoen euro zou kosten.

Volgens Stroobants hebben de andere ministers van de Brusselse regering Brigitte Grouwels niet laten vallen "gezien de onderhandelingen op het federale niveau. Als een van de zeven andere Brusselse regeringspartijen Grouwels niet steunt, dan zou dat de vorming van de federale regering kunnen dwarsbomen," besluit de journalist.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is tot op de draad versleten. Het Brussels Gewest wil de straat daarom heraanleggen. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door grootschalige en volgehouden protesten is die heraanleg nooit gestart. In de verschillende plannen van het Brussels Gewest verdwijnen de kasseien en wordt de straat smaller. Er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen, en de weg wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest van actiegroepen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?