Ontwerper park Thurn & Taxis wil platanen Havenlaan houden

Michel Desvigne, de Franse landschapsarchitect die door het Gewest is aangeduid om het toekomstige park op en rond de site van Thurn & Taxis te ontwerpen, toont zich een fan van de platanen op de Havenlaan. Die verdwijnen met de heraanleg die over twee weken begint.

Volgens Desvigne zouden de plannen voor de Havenlaan herbekekenen moeten worden omdat het logistiek centrum BILC (Brussels International Logistic Center) er niet komt. "In mijn werk moet ik me ook voortdurend aanpassen aan nieuwe gegevens," zegt hij in Le Soir. "Het project voor de Havenlaan is bedacht in functie van het BILC maar dat is ondertussen afgevoerd."

Over de vervangingen van de huidige kasseien door beton spreekt Desvigne zich niet uit, maar hij pleit wel voor het behoud van de driehonderd platanen. "De driehonderd platanen zijn een groene lijn en een herkenningspunt. Je ziet ze van ver. Door de platanen heeft de laan een sterke présence. Ze zijn ook belangrijk voor het toekomstige uitzicht vanaf Thurn & Taxis. Ze wegdoen, verandert alles."

De geplande heraanleg blijft dus voor beroering zorgen. Verschillende buurtbewoners pleiten al langer voor het behoud van de kasseien én de platanen. Om dat te illustreren lieten enkelen zich al eens vastbinden aan de bomen. Ook binnen de Brusselse regering zijn er recent twijfels gerezen. Zo opperde milieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) dat de heraanleg misschien moet worden uitgesteld. Haar collega van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) liet echter weten dat ze rijkelijk laat kwam met haar bedenking.

In de krant laat Grouwels ondertussen nog weten dat ze niet van plan is om van de vernieuwde Havenlaan een stadsautostrade te maken. Ze belooft vaste radars om snelheidsovertreders te beboeten.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is tot op de draad versleten. Het Brussels Gewest wil de straat daarom heraanleggen. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door grootschalige en volgehouden protesten is die heraanleg nooit gestart. In de verschillende plannen van het Brussels Gewest verdwijnen de kasseien en wordt de straat smaller. Er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen, en de weg wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest van actiegroepen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?