‘Probleemstation’ Lemonnier wacht opknapbeurt met komst metro 3

© Metro3
| Simulatiebeeld van het gerenoveerde Lemonnier.

Na de renovatie van Rogier, De Brouckère en Beurs wacht ook de ondergrondse tramhalte Lemonnier een grondige verbouwing. De vraag is of de opknapbeurt iets kan betekenen voor de veiligheid van het station.

Het ondergrondse tramstation Lemonnier kwam het voorbije weekend twee keer negatief in het nieuws. Enkele frequente gebruikers van het station reageerden weinig verrast en noemen de halte “onaangenaam” of zelfs ronduit “gevaarlijk”.

Er wordt volgens reageerders op onze website niet alleen gerookt en gedronken, maar er is ook sprake van drugshandel, pickpockets en seksuele intimidatie. De problemen beperken zich niet tot het station. De hele wijk laat de laatste maanden stijgende criminaliteitscijfers optekenen.

Feit is dat ook een deel van het MIVB-personeel zich niet thuis voelt in Lemonnier. Dat bleek dinsdagochtend bij een spontane staking. “Er hangen veel mensen rond die geen reizigers zijn”, zegt Stéphan de Mûelenaere van de liberale vakbond ACVLB. Het station is sinds meerdere jaren uitgerust met toegangspoortjes, maar blijkbaar kunnen die de niet-reizigers niet tegenhouden.

Kenners kunnen de poortjes makkelijk onklaar maken, maar eigenlijk hoeft dat niet eens, want het station is ook toegankelijk via de tramhelling op de Zuidlaan. Hoewel die verboden terrein is voor voetgangers, kunnen ongewenste bezoekers zo makkelijk het station betreden.

Ontsporingen

Lemonnier vertoont daarnaast nog andere structurele gebreken. Om twee van de vier perrons te bereiken moeten reizigers de tramsporen oversteken. Net voor het station moeten verschillende tramlijnen elkaar bovendien kruisen ‘op zicht’, dus zonder veel signalisatie. In combinatie met de bochten in de tunnels geeft dit geregeld opstoppingen, en is het moeilijk om de frequentie op de betrokken lijnen te verhogen. Af en toe zijn er ook ontsporingen, met lange onderbrekingen tot gevolg.

Een en ander is te verklaren door de ontstaansgeschiedenis van het station. Dit werd samen met de tunnel richting Zuidstation in de jaren vijftig gebouwd als allereerste ondergrondse station van het land.

Dat was nog voor de beslissing om werk te maken van een (pre)metro. Het station is dan ook niet voorzien op de hedendaagse voertuigen en frequenties. In de jaren 2000 volgde nog wel een renovatie, maar die beperkte zich vooral tot oppervlakkige verbeteringen zoals langere perrons en een nieuwe aankleding en verlichting.

Toots Thielemans

Enkele jaren terug plande de MIVB nog om het station te sluiten en om te bouwen tot een soort mini-stelplaats. Lemonnier zou vervangen worden door een compleet nieuw station Grondwet, waar trams en de toekomstige metrolijn 3 elkaar op verschillende niveaus kunnen kruisen. Na protest van stadsverenigingen, handelaars en buurtbewoners werd dat project ondertussen echter grondig afgeslankt.

Volgens de huidige plannen komt er enkel nog een nieuw metrostation onder de Stalingradlaan. Dat krijgt de naam Toots Thielemans en wordt via een gang verbonden met Lemonnier. Dat zal tegelijk grondig verbouwd worden tot een hedendaags tramstation, waarbij reizigers niet langer over de sporen moeten. Een beetje zoals de tramhalte Simonis verbouwd werd naar aanleiding van de komst van tram 9. Ook de tramhelling wordt verlegd, waardoor de perrons niet langer half in open lucht zullen liggen.

De vraag blijft of de verbouwing ook iets kan betekenen voor de veiligheid in het station. Die hangt ontegensprekelijk ook samen met de buurt en die kampt zoals gezegd met een stijgende criminaliteit. Die situatie werd vorig jaar al aangeklaagd door handelaars. De verschillende besturen, politiediensten en MIVB presenteren woensdag een actieplan om het probleem aan te pakken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?