Werken aan de Havenlaan: een overzicht

© Mobiel Brussel
De heraanleg van de Havenlaan en de Claessensstraat gaat maandag 5 september van start en duurt tot eind 2013. De kostprijs bedraagt ruim 12 miljoen euro. Het Brussels Gewest deelt 4.000 folders uit in de buurt met uitleg over de werken. Een overzicht.

Het wegdek
De kasseien verdwijnen en in de plaats komt een wegdek uit gewapend beton van 23 cm op een klassieke fundering. Er komt één rijstrook voor automobilisten in elke richting. Aan de kruispunten is er één bijkomende rijrichting. Dit komt dus neer op een versmalling van de rijweg.

Kasseien
De oude kasseien verdwijnen. Ze worden deels hergebruikt voor de wegbekleding van parkeerplaatsen. Ook de Stad Brussel zal ze gebruiken in historische wijken.

Fietspaden
Aan de kant van het kanaal komt er een dubbel fietspad (twee rijrichtingen). Dat fietspad is afgescheiden van de autorijstroken door een nieuwe bomenrij. Aan de kant van Thurn & Taxis is er een enkel fietspad, eveneens afgescheiden van de autorijstrook door een berm. De Havenlaan zou de laatste ontbrekende schakel zijn van de Europese fietsroute REVER.

Voetpaden
Er komt een voetpad in elke richting, dat in tegenstelling tot vandaag, toegankelijk is voor mensen met beperkte mobiliteit.

Bomen
De huidige 300 platanen worden allen gekapt. In de plaats komen 7 jaar oude (volwassen) bomen van drie types: boomhazelaars, Noorse esdoorns en essen, gespreid over 1 bomenrij in elke rijrichting. Om het zicht op het werelderfgoed van Thurn & Taxis te behouden is er aan één kant een strook van 100 meter zonder bomen.

Wanneer worden de huidige bomen gekapt? Om strategische redenen (om te vermijden dat betogers zich aan bomen vastketenen bijvoorbeeld) wenst het kabinet van minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) daar niet over te communiceren.

Verloop
De werken verlopen in drie fasen:
Fase 1: Claessensstraat (De Troozsquare - Havenlaan): van 5 september tot eind 2011

  • Verkeer in beide richtingen over twee versmalde rijstroken, kant huizenrij.
  • Maria-Christinastraat tot het kruispunt met de Molenbeeksraat: eenrichtingsverkeer richting Bockstael.
  • Bussen 57 en 88 plaatselijk omgeleid. bus 57: halte Claessens richting Noordstation verplaatst naar de Havenlaan.

Fase 2: Havenlaan (Claessensstraat - Redersplein) : het hele jaar 2012

  • Verkeer in beide richtingen over twee versmalde rijstroken, kant huizenrij
  • Voetgangersverkeer mogelijk, maar alleen aan de kant van de huizenrij
  • Bussen 57 en 88 plaatselijk omgeleid. Bus 57 richting Militair Hospitaal verplaatst naar de Havenlaan.

Fase 3: Havenlaan (Redersplein - Sainctelettesquare): het hele jaar 2013.


Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is tot op de draad versleten. Het Brussels Gewest wil de straat daarom heraanleggen. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door grootschalige en volgehouden protesten is die heraanleg nooit gestart. In de verschillende plannen van het Brussels Gewest verdwijnen de kasseien en wordt de straat smaller. Er verdwijnen ook heel wat parkeerplaatsen, en de weg wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest van actiegroepen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?