© Tab Architects – Barozzi Veiga | Door middel van een nieuw binnenplein wil de projectontwikkelaar de buurt verbinden met het museumgebouw.

Buurtbewoners en handelaars hekelen afbraakplan Joods Museum

Jaani De Koker
© BRUZZ
04/07/2023

De volledige afbraak van wat zich achter de voorgevel van het Joods Museum in de Minimenstraat bevindt, is volgens de buurt een aanslag op de historie van het gebouw. Ze hekelen de communicatie rond het project. Begin mei werd een online petitie gestart, waarmee ondertussen 400 handtekeningen zijn verzameld.

De vernieuwing van het Joods Museum staat al jaren op de agenda. Nadat een eerdere poging tot renovatie stukliep, delegeerde het Joods Museum de renovatie in 2018 aan Beliris. In eerste instantie was het plan om het pand te transformeren, maar na onderzoek werd door Beliris en de architecten uiteindelijk besloten dat het gebouw toch in te slechte staat was en afgebroken moest worden. In het huidige renovatieplan van het pand wordt daardoor enkel de oorspronkelijke neoklassieke gevel bewaard.

“De voornaamste reden hiervoor is de brandveiligheid”, vertelt Elien De Swaef, woordvoerster van Beliris. “De bestaande structuur, uit 1901, voldoet gewoon niet meer aan de behoeften van een museum in de 21ste eeuw.” Zo zouden de ruimtes krap en niet uitgerust zijn voor de specifieke omstandigheden waarin de kunst bewaard moet blijven. Ook de circulatie voor mensen met een beperkte mobiliteit is moeilijk.

De 400 mensen die de petitie ondertekend hebben, zijn echter niet te spreken over de afbraak. Ze zeggen verrast te zijn door de aanpassing van de plannen: “Een bouwterrein van deze omvang zal een grote bron van overlast zijn voor de buurt en het milieu”, aldus de bezielers van de petitie. “Gedurende meerdere jaren zal er last ondervonden worden van lawaai, stof en afvalverwerking.” Ze dringen dan ook aan op een nieuw openbaar onderzoek en vragen dat het project herzien wordt.

Misverstand

Beliris erkent dat in eerste instantie de term ‘transformatie’ gebruikt werd en denkt dat een deel van het “misverstand” hieruit voortvloeit. In de fysieke communicatie werd nadien wel gesproken over de volledige afbraak van de achterliggende structuur van het gebouw, maar veel mensen waren niet aanwezig waren op de vergaderingen, juist omdat ze niet dachten dat het om een grote verbouwing zou gaan. “Wij dachten dat het ging om een kleine, onbelangrijke ingreep.”

De nieuwe achterbouw zal het pand hoger maken en laten uitsteken boven de historische gevel. De zolderruimte, met schuin dak, word vervangen door een belvedere die 20 centimeter hoger zal komen dan de nokhoogte. Dat blijkt noodzakelijk voor de technische installatie van de lift. “Het is vooral het volume dat groter wordt door de rechthoekige vorm, niet de hoogte,” verdedigt De Swaef die architecturale keuze.

De plaatselijke bewoners en handelaars zijn er niet over te spreken. “Een verstoring van het uitzicht in de openbare ruimte,” klinkt het. Ze blijven dan ook bij hun besluit: “Het pand is niet geschikt voor een museum, ze zouden beter zoeken naar een andere locatie in plaats van het historische pand volledig plat te leggen.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie