Zicht vanuit het atomium op de heizelvlakte en het Koning Boudewijnstadion: hier moet het NEO-project verrijzen

| Zicht vanuit het Atomium op de Heizelvlakte en het Koning Boudewijnstadion: hier moet het NEO-project verrijzen.

Inspraakronde achter Neo verlengd: Close mag verkeersknoop zelf ontwarren

EC
© BRUZZ
08/08/2023

Het Gewest geeft burgers en belangenorganisaties meer tijd om opmerkingen te geven bij de laatste plannen voor de Heizelvlakte: tot midden september in plaats van vorige week. Die plannen moeten winkels en woningen juridisch toelaten op de site. Nodig voor een groot project als Neo, maar de verdere uitwerking én verkeersknoop laat de regering over aan de Stad Brussel. “Ze schuiven de hete aardappel door,” zeggen tegenstanders.

Het openbaar onderzoek komt amper een jaar na het vorige in hetzelfde dossier. Het gaat over de vraag of het huizenblok rondom het Koning Boudewijnstadion een nieuwe bestemming mag krijgen. Vandaag is dat blok alleen bedoeld voor collectieve uitrustingen, voor sport en vrije tijd en voor groene ruimte. Niet voor commerciële activiteiten zoals winkels. En net dat is het centrale doel van Neo, het grote bouwproject met shoppingcentrum dat al ruim vijftien jaar wordt aangekondigd op de site.

Om Neo mogelijk te maken, wil het Gewest de zone rond het stadion omvormen tot een ‘gebied van gewestelijk belang’. Daarin krijgen ook handelszaken, kantoren, woningen en hotels een plek. Het gedroomde shoppingcentrum mag er tot 72.000 vierkante meter groot worden, er zijn bijna 600 woningen welkom, een nieuw indoorpretpark Spirouland en een vernieuwd Mini Europa. Er moet wel nog altijd minstens 7 hectare groene ruimte overblijven en genoeg plaats voor openbaar vervoer, zoals trams. (Lees verder onder de afbeelding)

neo_brussel_1380_979px_c_bruzz.jpg

Simulatiebeeld van het shoppingcentrum Neo (archiefbeeld).

Het consortium achter Neo kan nog geen laatste plannen aan onze redactie bezorgen. Net buiten de perimeter, aan de overkant van de Boechoutlaan, heeft het nieuwe sportpark met 200 parkeerplaatsen wel al een vergunning op zak.

Milieuverenigingen en sociale partners vrezen al langer dat zo’n groot winkelcomplex flinke verkeersdruk met zich mee zal brengen, zonder veel economische meerwaarde. De vorige keren dat Brussel deze wijziging in het gewestelijk bestemmingsplan probeerde door te voeren, kreeg het telkens ongelijk bij de Raad van State. Vorig jaar bleken de adviezen in het openbaar onderzoek opnieuw zo negatief dat de regering haar plan alvast zelf besloot te herzien. Dat is nu gebeurd.

"De regering geeft nog altijd geen antwoord op onze mobiliteitsvragen"

Claire Scohier, Inter-Environnement Bruxelles

“Kort samengevat stellen we nu helder dat de aanpassing van het gewestelijk bestemmingsplan geen specifiek plan (Neo, red.) faciliteert, maar eerder een kader biedt voor een programma dat verder moet worden gedefinieerd in een bijzonder bestemmingsplan. Dat laatste wordt opgemaakt door de gemeente,” zegt woordvoerder Jérôme Bruyere van perspective.brussels over het laatste plan.

Met andere woorden, de Brusselse regering wijzigt haar plannen niet expliciet voor Neo, maar laat de precieze herinrichting van de Heizelvlakte over aan de Stad Brussel. “Zo schuift ze de hete aardappel door. De regering geeft nog altijd geen antwoord op onze mobiliteitsvragen,” zegt Claire Scohier van Inter-Environnement Bruxelles.

Verkeersknoop breder dan Heizel

Het is een bedenking die ook zelfstandigenorganisatie Unizo en de Franstalige werkgeversorganisatie UCM al uitten. “De aanpassingen aan het Gewestelijke Bestemmingsplan geven geen enkele garantie op de mobiliteitsproblemen die gepaard gaan met het Neo-project," zeiden zij in juni.

“Hoe zullen toeristen ons nog kunnen bereiken? Daar hebben we nog altijd geen zicht op,” zegt directeur Thierry Meeûs van Mini Europa op de site. “Je moet de verkeersdruk niet per perimeter bekijken, maar voor de hele Heizelvlakte en zelfs voor het hele noorden van Brussel,” vindt hij. Hij verwijst naar geplande werken aan de A12 en aan afrit 8 op de Brusselse Ring, beide vlakbij de Heizel. “Die zullen een invloed hebben op ons. Met de aanleg van het nieuwe sportpark wordt de Boechoutlaan naar ons en het Planetarium bovendien autovrij. Weer een verbinding minder.” (Lees verder onder de kaart)

Kaart NEO1 en NEO2

| Neo 1 komt rondom het Koning Boudewijnstadion te liggen. Het sportpark aan de overkant van de Boechoutlaan is al vergund.

Tot en met vorige week kreeg perspective.brussels al 49 opmerkingen op de laatste plannen van het Gewest, bijna even veel dan de 53 van vorig jaar. “Ik moet zelf nog reageren, want burgers een dossier van 600 pagina’s laten lezen in de zomervakantie is weinig democratisch,” zegt Scohier. De termijn om te reageren is nu met anderhalve maand verlengd, tot midden september. “In het algemeen blijven onze opmerkingen gelijk aan die van de vorige jaren.”

Of de Stad Brussel ook zal reageren in deze inspraakronde, is onduidelijk. Het kabinet van burgemeester Philippe Close (PS) verwijst voor vragen over de plannen opnieuw door naar het Gewest. Eerder sprak hij al over minder winkeloppervlakte voor Neo, maar dat kan zijn kabinet niet in cijfers gieten.

Het consortium achter Neo houdt de moed erin. “Neo hoopt tegen eind 2023 over de vereiste wettelijke basis te beschikken voor de herinrichting van de Heizelvlakte als een echt ‘nieuw stadsgedeelte’,” besluit woordvoerster ​Nathalie Zalcman.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Brussel-Stad, Stedenbouw, Neo, Neo-project, Philippe Close, Heizelplateau, Heizelvlakte

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni