| Een betoncentrale met een beperkte impact op de stad, het komt er waarschijnlijk niet.

Inter-Beton stopt ambitieus architectuurproject voor betoncentrale

Tim Gatzios
© BRUZZ
18/01/2019

De nieuwe multifunctionele betoncentrale van Inter-Beton moest een van de modelprojecten worden langs het Kanaal van Brussel. Industrie en andere functies op elkaar gestapeld, zonder al te veel overlast voor stadbewoners en -gebruikers. Maar het bedrijf krabbelt terug en wil enkel kleine ingrepen doen. Bouwmeester en politiek reageren ontstemd.

Het bedreigde bouwproject op de hoek van de Havenlaan en het Redersplein kwam tot stand via een samenwerking tussen Inter-Beton en de Brusselse bouwmeester. De bijhorende architectuurwedstrijd werd gewonnen door het Brusselse bureau BC Architects. Doel: de industriële activiteit in de stad houden - een stokpaardje van de bouwmeester - en tegelijk ook de overlast van de betoncentrale beperken.

Dat zou gebeuren door een herorganisatie van de site, muren tegen het stof, en een plafond tegen het geluid. Op die overkapping zouden niet-industriële functies komen: kantoren en een andere ruimte, mogelijk een feestzaal voor jongeren. In Brussel bestaat een tekort aan toegankelijke feestruimtes.

"Zou", want Inter-Beton krabbelt terug.

Inter-Beton betoncentrale

| Op een dakplaat zouden kantoren en andere ruimtes komen

'Flauwe opsmuk'

De plannen van het betonbedrijf zijn veranderd in de twee jaar sinds de wedstrijd. Zo zijn de gesprekken met het kabinet van VGC-collegelid Pascal Smet (SP.A) over de feestruimte afgesprongen. "We voelen ons aan het lijntje gehouden door Inter-Beton en zijn daardoor veel tijd verloren in het dossier van de fuifzaal," klinkt het bij een woordvoerder.

"Inter-Beton wil, twee jaar na de wedstrijd, enkel kleine en dus goedkopere ingrepen doen. Het wil ook geen andere functies op de site," betreurt de Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret die samen met het bedrijf aan de architectuurwedstrijd werkte. "Het bedrijf laat alle ambitie varen, terwijl het wel de opdracht van de wedstrijd opgesteld heeft."

De betonmaker zal de komende tijd wel werken uitvoeren op de site, maar die blijven beperkt tot ingrepen tegen overlast zoals het verhogen van muren. In een latere fase zouden de kantoren langs de Havenlaan opgefrist worden, terwijl het in de wedstrijd de bedoeling was die te verhuizen naar de nieuwe dakplaat.

Volgens het bedrijf liggen die plannen in de lijn van het winnende ontwerp, maar verschillende betrouwbare bronnen stellen dat Inter-Beton niet de waarheid vertelt. Hun stelling is duidelijk: de werken van het betonbedrijf hebben amper nog iets te maken met het ambitieuze ontwerp. "Flauwe opsmuk," zegt de bouwmeester.

Interbeton Havenlaan

| De betoncentrale vandaag

Pijnlijk paradepaardje

Het kreupele project was een van de pronkstukken van het architecturale kanaalplan van het Brussels Gewest, wat de beslissing van Inter-Beton pijnlijk maakt. Dat plan zet zwaar in op kwaliteitsvolle architectuur rond het water, maar ook op het behoud van industriële activiteiten in de stad.

"Maar we willen die industrie niet koste wat het kost behouden," waarschuwt bouwmeester Borret. "Bedrijven moeten ook moeite doen om goed te passen in het stedelijk weefsel. Ze moeten bijdragen aan de leefbaarheid voor bewoners en stadsgebruikers. Zeker als ze zoals Inter-Beton op zo'n strategische locatie zitten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Stedenbouw, Economie, Inter-Beton, kanaalplan, Brusselse bouwmeester, Kristiaan Borret

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni