big city

JOUW VERHAAL. Wat is het verhaal achter het gebouw van Parking Panorama?

Bekijk ook de afspeellijst: donderdag 9 juli 2020

Voor wie nog eens parkeerplaats zoekt in het centrum, is het misschien de moeite om eens naar Parking Panorama op de Lemonnierlaan te rijden, vlak bij het Fontainasplein.

De gevel doet allesbehalve vermoeden dat het gebouw een parkeergarage is. Als je langs de poort van het herenhuis naar binnen rijdt, raden we je aan om te parkeren op de bovenste verdieping. Daar is een gigantische rotonde met een grote ijzeren constructie onder het dak. De rotonde heeft een omtrek van 120 meter.

Dat de parking de naam Parking Panorama kreeg, is geen toeval. De ruimte is immers geen architecturaal probeersel van de architect, maar had wel degelijk een functie. Het werd op deze manier gebouwd in 1879 om panoramische schilderijen te bewonderen.

1716 Parel Parking Panorama BRUZZ ACTUA 1626
© Saskia Vanderstichele
| De rotonde van Parking Panorama, met een omtrek van 120 meter, spreekt tot de verbeelding.

Rotonde Castellani

Panoramische schilderijen zijn kunstwerken die op een gigantisch doek worden geschilderd en in een ronde met een cilindervormig dak worden tentoongesteld. De toeschouwer staat dan in het midden van het schilderij, zodat het lijkt alsof de beleving van het schilderij op hem of haar afkomt. Er wordt gespeeld met perspectief om het schilderij nog waarheidsgetrouwer te laten overkomen. Soms werd er zelfs gebruik­gemaakt van achtergrond­geluiden of decoratieonder­delen om de beleving nog kracht bij te zetten.

Aangezien panoramaschilderijen erg populair waren in de negentiende eeuw, werden er op verschillende plekken in Europa gebouwen speciaal ontworpen om ze tentoon te stellen. Zo ook het gebouw op de Lemonnierlaan dat toen Rotonde Castellani heette.

Charles Castellani was de eerste kunstenaar die een schilderij ontwierp voor dit gebouw, waarop de Slag bij Waterloo afgebeeld stond. Veldslagen waren een populair thema voor panoramische schilderijen. Een ander schilderij dat er later tentoongesteld werd, was er eentje van Alfred Bastien, die de Slag bij de IJzer schilderde. Dit werk trok zo'n 750.000 bezoekers in een paar jaar tijd.

Parkeergarage

Het werk van Alfred Bastien was het laatste dat er hing. In 1924 ging de tentoonstellingsruimte failliet en werd het geheel opgekocht door een firma die er een parkeergarage van maakte. Ze installeerden er onder andere een ijzeren autolift die je nu nog steeds kan bewonderen. De lift verplaatst auto's vandaag helaas niet meer tot de laatste verdieping. Bestuurders rijden nu zelf naar boven, langs de opening waar vroeger de toeschouwers een veldslag van 120 meter omtrek voor even konden betreden.

  • VOLGENDE WEEK: Was Hoog-Vorst ooit een kasteelwijk?


BIG CITY: stel zelf je vraag

Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.

De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.

Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.

> Meer over Big City

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen. Alle info op bruzz.be/bigcity.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?