Aan de goedkeuring zijn een aantal randvoorwaarden verbonden, maar die raken niet aan de kern van de zaak. Hoewel de commissie “zich verzet” tegen de kap van 108 bomen die maar door 78 nieuwe exemplaren vervangen zullen worden bijvoorbeeld, spreekt ze zich daarover niet uit in het uiteindelijke advies.
Wel heeft de commissie een aantal opmerkingen over de gebruikte materialen voor de bestrating, en de keuze en plaatsing van de beplanting. De zebrapaden moeten breder geschilderd worden, en aan de Sint-Servaaskerk moeten de bus- en tramhokjes transparant zijn, zodat het beschermde zicht op de laan gevrijwaard blijft.
Tekenend is dat de leden van de overlegcommissie ook vragen om een overzichtstabel die duidelijk de verschillen tussen de bestaande en voorziene situatie weergeeft.
Verbreding middenberm
De overlegcommissie vraagt wel een betere beveiliging van de fietsers door een versmalling van de rijstroken op de Louis Bertrandlaan. Die zouden ofwel als fietsstraten moeten worden ingericht, ofwel daarnaast plaats moeten bieden aan eenrichtingsfietpaden langs de kant van de huizen.
In beide gevallen zou de onverharde middenberm met beplanting zo verbreed kunnen worden. Al moeten deze aanpassingen, zo geven de leden van de commissie zelf aan, nog bekeken worden met Brussel Mobiliteit en de commissie Actieve Modi, waarin ook vertegenwoordigers van de fietsers en voetgangers zetelen.
Fietsvereniging Gracq noemt het voorstel om van de Bertrandlaan een fietsstraat te maken alvast “idioot”. “Als er geen andere maatregelen genomen worden om het verkeer drastisch te beperken, dan zien wij niet hoe fietsers zich veilig kunnen voelen als ze de Bertrandlaan oprijden met een stoet auto’s in hun nek.” Als er fietspaden langs de kant van de huizen moeten komen, dan moet er voor Gracq meer ruimte worden voorzien.
De fietsersvereniging is teleurgesteld dat de overlegcommissie enkel praat over de schrapping van acht parkeerplaatsen op het voorplein van de kerk, maar geen van de vier parkeerstroken op de Bertrandlaan – “terwijl het Good Move-plan tegen 2030 de schrapping van 65.000 bovengrondse parkeerplaatsen in het gewest voorziet”.
'Fundamentele opmerkingen niet gehoord'
“Kort samengevat: de overlegcommissie wil de situatie voor fietsers verbeteren zonder ter sprake te brengen wat het probleem daarbij is: de predominantie van de auto in de publieke ruimte”, schrijft Gracq op Facebook. ‘Het huidig voorgestelde project houdt de autodruk ongewijzigd, zowel qua parkeren als qua verkeer.”
1030/0, de actiegroep die ijvert voor verkeersveiligheid in Schaarbeek, sluit zich bij de bezwaren aan en noemt het advies “onbegrijpelijk”.
Op basis van de adviezen zal de gewestelijke administratie van Urban.brussels nu beslissen of het project een bouwvergunning krijgt. Pas dan kan de heraanleg ook echt starten. Bevoegd minister Smet (Vooruit/One.brussels) zei eerder al dat hij het project zou bestuderen en terug naar de tekentafel zou sturen als het “niet genoeg ambitie” vertoonde.