Heraanleg Louis Bertrandlaan stuit op verzet

© John en Mel Kots
| De middenberm van de Louis Bertrandlaan (archiefbeeld)

Er komt heel wat kritiek op het plan van de gemeente Schaarbeek om de statige Louis Bertrandlaan te heraanleggen. Actiegroep 1030/0 vindt het plan "ondermaats" omdat de auto evenveel plaats behoudt als nu. En ook staatssecretaris Pascal Smet (one.brussels-Vooruit) laat verstaan dat het gewest de plannen zal onder de loep nemen "voor een kwaliteitscontrole met ambitie."

De Louis Bertrandlaan in Schaarbeek zal in 2022-23 tussen de Haachtsesteenweg en de Voltairelaan volledig heraangelegd worden. De gemeente vroeg voor die strook van ongeveer 600 meter al in 2016 een bouwvergunning aan. Na opmerkingen van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen werden de plannen aangepast.

In de nieuwe plannen valt op dat veel bij het oude blijft, meldde BRUZZ al bij de bekendmaking van de plannen in mei. De indeling van de laan wordt niet veranderd en de toekomstige verkeerssituatie lijkt erg op de huidige.

Alternatief plan

1030/0 klaagt de mobiliteitssituatie aan, en hoopt dat burgers op de valreep nog veel bezwaarschriften in gaan dienen. "De plannen van de gemeente helpen niet om de laan in haar grandeur te herstellen. De auto krijgt nog net evenveel plaats als voorheen. Voor voetgangers blijven de oversteken gevaarlijk. De fietsers moeten het stellen met de kruimeltjes ruimte en wat verf - hier een fietspad, daar een fietssuggestiestrook."

1030/0 stelt zelf een alternatief voor, zegt woordvoerder Pieter Fannes. "Wij stellen voor om over de hele lengte van de laan de parkeerstroken aan de wandelpromenade op de middenberm te schrappen. Dat maakt aan weerszijden plaats vrij voor een dubbel fietspad. De rijweg wordt smaller, zodat de snelheden automatisch lager liggen. We sluiten bovendien verschillende doorsteken voor de auto, zodat de voetganger ongehinderd kan doorlopen op de wandelpromenade." (Lees verder onder het beeld)

plan 1030/0
© 1030/0
| Het verschil tussen het plan van de gemeente en het plan van 1030/0, schematisch door de actiegroep voorgesteld

Schepen van Openbare Werken Vincent Vanhalewyn (Ecolo) beaamt dat de laan er niet fundamenteel anders zal uitzien. Hij verwijst naar de eisen van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen, die een identiek perspectief op de laan verwacht. Gevraagd naar waarom de vier rijen parkeerplaatsen (ook aan de kant van de middenberm) behouden blijven, zegt hij dat "er geen politieke consensus was binnen het college om de helft van de parkeergelegenheid op de laan te schrappen."

"De trottoirs en de middenberm zullen voortaan evenwel op dezelfde hoogte liggen als de parkeerplaatsen ernaast, gescheiden van het wegdek door een stoeprand. Zo kunnen we op die middenberm bijvoorbeeld makkelijk een rommelmarkt organiseren. En als een andere meerderheid in de toekomst anders beslist over het lot van die parkeerplaatsen, zal dat makkelijk en zonder grote kosten te veranderen zijn."

Kap van 108 bomen

De meest in het oog springende geplande verandering is de kap van 108 bomen langs de laan. Dat zijn bijna allemaal platanen die langs de middenberm staan. Zij zullen vervangen worden door witte elzen, esdoorns en amberbomen. Bovendien verdwijnt ook 1.400 vierkante meter aan groene ruimte binnen een heraanleg van 39.000 vierkante meter van gevel tot gevel. Een deel van een groenperk aan het begin van de laan moet plaatsmaken voor een trottoir en fietspad.

De kap van 108 grote bomen zorgde meteen al voor ophef in de buurt. Er loopt een petitie om de kap tegen te houden. "Ik begrijp dat die kap gevoelig ligt", reageert schepen Vanhalewyn.

"Maar die platanen zijn er in de jaren 60-70 geplant omdat ze goedkoop waren, net zoals het geval was in de Demolderlaan, waar ook polemiek heerste over de kap. Ze kunnen makkelijk 30 meter groot worden en moeten daarom jaarlijks gesnoeid worden. De nieuwe bomen zullen maximaal 10 à 11 meter hoog worden. Daardoor zal hun boomkruin zich veel beter kunnen ontplooien, wat beter is voor de biodiversiteit en de CO2-absorptie."

Het openbaar onderzoek over het door de gemeente voorgestelde project eindigt morgen. Op basis van de opmerkingen en adviezen van overheidsdiensten zal de overlegcommissie bepalen of het project een vergunning kan krijgen of bijgestuurd moet worden. Al laat staatssecretaris Pascal Smet (One.brussels-Vooruit) op Twitter al verstaan dat hij de plannen van de gemeente Schaarbeek weinig ambitieus vindt. "Mijn administratie en ikzelf hebben ons nog niet uitgesproken over het project dat de gemeente Schaarbeek voorstelt. Na het openbaar onderzoek, dat momenteel loopt, zullen we zoals steeds de kwaliteitscontrole doen. Met ambitie...", klinkt het op Twitter.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?