Brokkenrijders versperren voortdurend provisoir fietspad aan Zuidstation

© Bruzz
| Sinds mei 2019 bakenen betonblokken het fietspad in de tunnel aan het Zuidstation af. Automobilisten rijden de blokken echter geregeld aan, waardoor glas en betonbrokken de weg voor fietsers versperren.

Om tweewielers te beschermen, plaatste het Brussels Gewest in mei betonblokken in de tunnel onder de sporen van het Zuidstation. Die zouden een fietspad in beide richtingen moeten afbakenen. "Maar de slechte aanwijzingen maken het fietspad ronduit gevaarlijk," zegt Wies Callens van de Fietsersbond. Autobestuurders rijden de betonblokken aan, waardoor het fietspad eerder een obstakelparcours wordt.

De tunnel onder de sporen van het Zuidstation is een belangrijke verbindingsas voor fietsers en voetgangers, zeker sinds de voetgangers- en fietstunnel tussen de Veeartsenstraat en de Koningslaan gesloten is. De politie sloot de tunnel destijds af omdat er tientallen mensen verbleven in erbarmelijke omstandigheden, en er geregeld brand uitbrak.

Daarom werd er ongeveer twee maanden geleden een rijvak geschrapt om in beide richtingen een fietspad te creëren. Ter bescherming van de fietsers werden er betonblokken geplaatst om het fietspad af te bakenen.

Autobestuurders die van de Fonsnylaan, aan de kant van Sint-Gillis, komen en een bocht willen maken om de tunnel in te rijden, schatten de nieuwe verkeerssituatie echter slecht in. Ze rijden daardoor de betonblokken aan, waardoor voortdurend glas en betonbrokken op het fietspad belanden. Door de veelvuldige aanrijdingen versperren de geplaatste betonblokken vaak de doorgang voor de fietsers, merkte BRUZZ.

Rijwielen moeten nu het trottoir op om de kromme betonblokken te omzeilen. Zeer geregeld worden de verbogen blokken wel vervangen, maar een paar dagen later is het weer prijs.

“We zijn blij dat er een tijdelijke oplossing is gevonden wat de doorgang van de fietsers in de tunnel betreft,” reageert Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond. “De betonblokken zijn dus een stapje in de goede richting. Maar we betreuren dat de veiligheid niet gegarandeerd wordt. Niet alleen de slechte signalisatie in de tunnel zelf, maar ook het abrupte einde van de fietsstrook is gevaarlijk. Zodra de fietsers uit de tunnel rijden, komen ze weer terecht in een oase van auto’s.”

Erwin Zoete, adjunct-verantwoordelijke van de politie van Sint-Gillis, vindt de betonblokken een slecht idee. "De betonblokken zijn te breed, waardoor de wegversmalling te drastisch is. Daardoor zijn er aanrijdingen door automobilisten. Er is natuurlijk een reëel probleem, maar snel snel betonblokken plaatsen, was niet de oplossing. Beter was misschien geweest om paaltjes met goede verlichting te zetten. Ook betere wegmarkeringen zijn noodzakelijk," zegt Zoete.

Brussel Mobiliteit is op de hoogte van het probleem. "Helaas hebben wij sinds juni voorrang moeten geven aan de Ronde van Frankrijk en alles wat daarvoor nodig was," zegt woordvoerster Inge Paemen aan BRUZZ. "Maar nu staan alle maatregelen klaar om uitgevoerd te worden. We gaan zorgen voor betere aanwijzingen voor autobestuurders."

Nieuwe regering

De betonblokken, zowel in deze tunnel als elders, zijn enkel een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk zal een volledige heraanleg een betere en veilige doorgang voor fietsers en voetgangers moeten waarborgen. “De definitieve plannen hangen af van de nieuwe regering. Ik verwacht dat de oplossing nog enkele jaren op zich zal laten wachten,” zegt Callens.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?