Heraanleg Gulden Vlieslaan kruipt dichterbij

© Bruno Fortier - Polo Architects - Arcadis
| De situatie na de heraanleg: fietspaden, flaneerruimte en meer bomen

Het openbaar onderzoek is begonnen over de geplande heraanleg van het stuk Kleine Ring tussen de Naamsepoort en Louiza. De Brusselse regering wil zo goed als alle bovengrondse parkeerplaatsen schrappen om aan beide kanten van de weg een brede flaneerruimte in te richten. Burgers en organisaties kunnen nu hun mening geven over de plannen.

De Waterloo- en de Gulden Vlieslaan op de grens van Brussel en Elsene zijn vandaag weinig aangename winkelstraten omdat ze gedomineerd worden door autoverkeer. Ter hoogte van de autotunnel liggen negen rijstroken, een zijrijweg en drie parkeerstroken. Dat moet anders, vond de Brusselse regering. Ze organiseerde een ontwerpwedstrijd om de uitstraling te vergroten en de ruimte te herverdelen tussen de weggebruikers.

Het resultaat daarvan is al een tijd gekend. De plannen voor een volledige heraanleg werden ruim anderhalf jaar geleden al voorgesteld, net voor de gewestverkiezingen. Ook de vergunningsaanvraag dateert van dat moment. Het dossier is nu in de fase van het openbaar onderzoek gekomen. De vergunningsaanvraag is dan openbaar en burgers mogen hun mening geven over de plannen.

In een volgende stap worden die reacties door de overlegcommissie gebruikt om een advies te geven voor de bouwvergunning (positief, met opmerkingen of negatief). Het kan dus nog maanden duren voor er een vergunning is.

Verzet

Dat er reactie zal komen op de plannen is zo goed als zeker. Bijna alle parkeerplaatsen worden geschrapt (meer dan 300) en de zijrijweg van de Waterloolaan die het mogelijk maakt om tot de voordeur van de luxewinkels te rijden verdwijnt. Tussen Louiza en de autotunnel verdwijnt in beide richtingen een rijstrook. In ruil krijgen voetgangers meer ruimte, komen er fietspaden, kiosken en meer bomen.

Handelaars uit de buurt en parkeerbedrijf Interparking dat de ondergrondse parkeergarages uitbaat zijn ontevreden over de plannen. Zij presenteerden na het officiële participatietraject al een eigen plan (en media-offensief) dat gericht was op het behoud van autorijstroken. Hun vergunningsdossier was onvolledig en werd eind 2019 afgewezen.

Of het Brusselse equivalent van de Parijse Champs-Elysées aangelegd kan worden (dixit toenmalig minister Pascal Smet van One.Brussels) zal dus voor een deel afhangen van de reacties van bovenstaande handelaars. Het openbaar onderzoek loopt nog tot en met 25 februari.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?