Nieuwe voetgangersbrug dwars door Europese wijk

Er moet een voetgangers- en fietsersverbinding komen tussen de treinstations Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg. Daarover is een samenwerkingsakkoord ondertekend. De brug zou dwars door de Leopoldswijk lopen en de Europese Commissie verbinden met het Europees Parlement.

De Europese wijk in Brussel is vandaag sterk gericht op autoverkeer, met grote verkeersassen zoals de Wetstraat en de Belliardstraat. Voetgangers en fietsers moeten het vaak stellen met smalle trottoirs en fietspaden. Bovendien zijn de verbindingen tussen belangrijke bestemmingen niet erg vanzelfsprekend voor actieve weggebruikers.

Wie bijvoorbeeld van het Europees Parlement naar de Commissie wil, moet de Belliardstraat oversteken, de Pascalestraat inslaan, dan links de Etterbeeksesteenweg op, vervolgens oversteken en een trap nemen en dan rechts de Wetstraat op.

Dat kan beter, vinden het Brussels Gewest, het Europees Parlement en spoornetbeheerder Infrabel. Ze willen daarom een brug voor voetgangers en fietsers aanleggen in het verlengde van de Solidarność-esplanade aan Brussel-Luxemburg. Die brug zou over de Belliardstraat gaan en dan grofweg de spoorlijn volgen richting Brussel-Schuman.

voetgangersverbinding europese wijk
De verbinding start op de Solidarność-esplanade en gaat verder naar Brussel-Schuman

Taakverdeling

De drie instellingen ondertekenden een samenwerkingsakkoord om het project in gang te zetten. Het Europees Parlement betaalt het studiewerk, Infrabel zorgt voor technische ondersteuning en maakt het mogelijk om op de spoorwegberm te bouwen. Het Brussels Gewest zal uiteindelijk de bouwwerken betalen.

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) juicht het akkoord toe. "Het is een resultaat van de opmerkelijke samenwerking tussen de Europese instellingen en het Brussels Gewest," meldt Vervoort via een persbericht. "We zullen ook blijven samenwerken om de actieve mobiliteit te verbeteren."

Straks naar Mouterij

De nieuwe voetgangersbrug is nog niet voor meteen. Er wordt nu een haalbaarheidsstudie opgestart om onder meer het precieze tracé vast te leggen. En dan moet er nog een vergunning aangevraagd worden. Na al die procedures zou de bouw kunnen beginnen in 2022, verwacht het kabinet van minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

Het is niet het enige project dat de wijk moet verbeteren voor voetgangers en fietsers. "We geven ook het Schumanplein een make-over," zegt minister Smet. "Er komt een voetgangerszone die we via de brug gaan verbinden met de Leopoldswijk." Momenteel worden er ook afgescheiden fietspaden aangelegd op de Belliardstraat.

Ook ten zuiden van het Europees Parlement wordt er al werk gemaakt van een voetgangersverbinding. Die loopt naast de spoorlijn tot station Mouterij in Elsene. Het eerste stuk van de promenade werd eind 2018 ingehuldigd. De verbinding zou in 2021 helemaal klaar zijn.

In de toekomst zouden er in Brussel nog meer verbindingen langs spoorlijnen moeten komen, daarover lopen een reeks studies.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?