Vergunning verleend voor 'Brusselse Champs-Élysées'

© Bruno Fortier - Polo Architects - Arcadis
| De situatie na de heraanleg.

Na een intensief overlegproces en een aantal bijgestuurde plannen krijgt het heraanlegproject voor de Waterloolaan en de Gulden-Vlieslaan groen licht. De voetpaden van de Waterloolaan zullen voortaan acht meter breed zijn en er komen twee tweerichtingsfietspaden tot vier meter breed.

In mei 2019 werd voor het eerst een vergunning aangevraagd voor een groene stadspromenade tussen Louiza en de Naamsepoort. Die aanvraag moest leiden tot een 'Brusselse Champs-Elysées', liet toenmalig minister van mobiliteit Pascal Smet (one.brussels-Vooruit) zich destijds ontvallen.

Maar het oorspronkelijke ontwerp voor de heraanleg botste ook op protest. Na overleg met de bewoners, hotel- en winkeleigenaars en betrokken gemeentes werd het ontwerp sindsdien meermaals bijgestuurd; ook na het openbaar onderzoek werden de plannen verder aangepast. Op vrijdag raakte bekend dat de stedenbouwkundige vergunning binnen is.

Rijstroken geschrapt

Een van de punten waar onenigheid over bestond, betrof het aantal te schrappen rijstroken. De heraanleg betekent immers dat heel wat ventwegen en de meerderheid van de bovengrondse parkeerplaatsen moeten wijken voor fietspaden, bomen en een wandelboulevard.

Ook was er discussie over het aantal rijstroken dat behouden moest worden tussen het Louiza- en het René Cliquetplein. In de eerste vergunningsaanvraag zou het aantal rijstroken er beperkt worden tot 1 in beide rijrichtingen. Maar dat zag de Stad Brussel niet zitten. Uiteindelijk worden tussen de Cliquet-rotonde en het Louizaplein op de Waterloolaan twee rijstroken in elke rijrichting behouden, laat het kabinet-Smet weten in een persbericht. Er komt ook een drinkwaterfontein.

De voetpaden van de Waterloolaan zullen voortaan acht meter breed zijn. Er komen twee tweerichtingsfietspaden tot vier meter breed. Ter hoogte van de Waterloolaan en Gulden-Vlieslaan komen op termijn 47 nieuwe bomen. Het project wordt gedragen door Brussel Mobiliteit en zal door Beliris worden uitgevoerd.

Constructieve houding

“Het was geen evident traject, maar we hebben doorgezet en ik ben blij met het resultaat," aldus Pascal Smet. "Het project gaat een enorme changemaker zijn voor de hele wijk. En bovendien vormen we opnieuw een stuk van de Kleine Ring om van een stadsautostrade naar een stadsboulevard. Het project sluit hiermee dus ook aan op de fietspaden langsheen de Kleine Ring."

Ook Brussels Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) toont zich tevreden. "Na een zeer lang overlegtraject ben ik echt blij dat dit project op weg is naar realisatie. Door deze stadssnelweg om te vormen tot een uitnodigende stadsboulevard zal de nieuwe Gulden-Vlieslaan ook het boven- en benedengedeelte van de stad nauwer met elkaar verbinden. Ik wil heel graag de handelaars bedanken voor hun constructieve houding."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?