'Maximum 90 minuten extra schaduw door torens Wetstraat’

© perspective.brussels
| RPA Wetstraat hoogbouw: zicht Koningsstraat

Minister-president Rudi Vervoort (PS) verdedigde in het parlement het nieuwe stedenbouwkundige plan voor de Wetstraat, dat torens tot 155 meter toelaat. “Op de meest ongunstige plek zorgen de torens voor 90 minuten meer schaduw’.

De plannen om de ruimte rond de Wetstraat te herdenken beroeren nu al ruim een decennium de gemoederen. De laatste ontwerpversie van het plan – een richtplan van aanleg (RPA) - kon onder meer op kritiek rekenen van verschillende bewonerscomités, Bral, Arau, de Commissie voor Monumenten en Landschappen en ook de Stad Brussel. Een petitie verzamelde ondertussen al ruim 5.000 handtekeningen.

De algemene kritiek luidt onder meer dat het Gewest (en dan vooral het kabinet van minister-president Rudi Vervoort) de plannen op maat van vastgoedontwikkelaars maakt en te weinig inspraak toelaat. Verenigingen die verder van de wijk wonen vrezen verder dat hun skyline wordt verminkt door de plannen, terwijl de bewoners uit de buurt niet te spreken zijn over de schaduwimpact van de grote torens.

Minister-President Rudi Vervoort (PS)

In de commissie Territoriale Ontwikkeling verdedigde Vervoort maandag de plannen in zijn antwoord op een vraag van Mary Nagy (Défi). De kwestie van de schaduwimpact werd bestudeerd en die impact valt al bij al mee, vindt de minister-president. Op de 20 plaatsen die onderzocht werden bedraagt het verlies aan zon in de zomer gemiddeld 5 minuten per dag, in het tussenseizoen 23 minuten en in de winter 13 minuten. Het punt dat het minst gunstig gelegen is verliest 0 zonminuten in de zomer, 90 in het tussenseizoen en 20 in de winter.

Vervoort benadrukte in de commissie ook dat de wijk maximum 30 procent dichter zal worden “en niet 100 procent zoals sommigen beweren”.

Niet alle gebouwen vervangen

De voorbije maanden en jaren circuleerden regelmatig ook simulatiebeelden van een nieuwe Wetstraat. Die beelden tonen een as waarbij nagenoeg alle gebouwen langs de straat vervangen zijn door nieuwe. Vervoort legde in zijn antwoord uit dat het nooit de bedoeling was om de RPA-logica toe te passen op de hele straat. In de praktijk zou dat ook amper mogelijk zijn. De gebouwen in de Wetstraat zijn lang niet allemaal aan het einde van hun levensduur en het Gewest heeft geen duidelijke hefbomen om de bebouwing langs de hele straat uit te wisselen.

Een dichter bebouwde wijk betekent normaal gezien ook beduidend meer autoverkeer. Heel wat bewoners en verenigingen vrezen dan ook dat de verzadigde wijk nog meer dichtslibt. Vervoort legde uit dat de toekomstige parkeercapaciteit beperkt zal blijven. De nieuwe normen voorzien 1 plaats per 200 vierkante meter kantoor en staan toe om slechts 0,7 parkeerplaatsen per appartement in te plannen. Vandaag bedraagt die norm nog 1 à 2 plaatsen, afhankelijk van de bereikbaarheid van de woning.

Minder autocapaciteit in de Wetstraat

Een aanpassing van de Wetstraat ten voordelen van zachte weggebruikers zit niet in het plan omdat het niet om een mobiliteitsplan gaat, zei Vervoort nog. "Maar Brussel Mobiliteit kan morgen al een bouwvergunning vragen om de capaciteit van de Wetstraat te verminderen, met of zonder RPA."

Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) liet eerder al weten dat auto plaats zal moeten inleveren op de Wetstraat.

portzamparc Wetstraat
© Atelier de Portzamparc
| Simulatie van een eerdere versie van het masterplan voor de Wetstraat, door Christian de Portzamparc.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?