Rijksadministratief Centrum RAC

| Een school met grote sportzaal brengt leven in de wijk (simulatiebeeld).

Nieuwe woonwijk op RAC-site neemt belangrijke horde

TDN
© BRUZZ
28/03/2019

De overlegcommissie van de stad Brussel kent een gunstig advies toe aan de bouwplannen op de site van het Rijksadministratief Centrum (RAC). Behalve de constructie van appartementen, winkels en een school, wordt de openbare ruimte herschikt zodat de boven- en benedenstad beter op elkaar aansluiten. Aan het gunstige advies worden wel vijftig voorwaarden gekoppeld.

Dat verneemt BRUZZ van Brussels schepen van Stedenbouw en Openbare ruimten Ans Persoons (Change.Brussels).

Betonnen wand

Uit het puin van de graafwerken voor de Noord-Zuidverbinding ontsproot na de oorlog het Rijksadministratief Centrum. Het destijds hypermoderne kantorencomplex vormt op zichzelf een eiland. Het is een doorn in het oog van hedendaagse stadsplanners.

In de gedaante van een betonnen muur met parkinginritten vormt het RAC een obstakel tussen de boven- en benedenstad. Het bouwproject van promotoren Immobel en Skyline Europe sloopt die blinde wand met verschillende verbindingen tussen de Congreskolom en de Pachecolaan.

(lees verder onder de afbeelding)

De Financietoren en het Rijksadministratief centrum (RAC) aan de Pachecolaan

| De Financietoren (links), het RAC (midden) en de Congreskolom (rechts).

Een eerdere versie van de bouwplannen werd door de stad Brussel terug naar de tekentafel gestuurd. Maar het nieuwe ontwerp, getekend door de Zwitserse architect Max Dudler met hulp van de Brusselse landschapsarchitect Bas Smets, wordt wel gesmaakt.

Nadat het schepencollege al een gunstig advies had gegeven, deed de overlegcommissie van Brussel-Stad deze week net hetzelfde. Het protest van buurtbewoners en de 75 bezwaarschriften vielen echter niet in dovemansoren, want aan het advies worden een aantal belangrijke voorwaarden gekoppeld.

Energiezuiniger

De overlegcommissie formuleert 50 voorwaarden, die handelen over de 520 te bouwen appartementen, de crèche van 72 plaatsen, de kleuter- en basisschool (456 kinderen), de acht commerciële ruimtes, de ondergrondse fiets- en autoparking en de open ruimte.

"In het algemeen hebben we de ontwikkelaars gevraagd om net iets ambitieuzer te zijn met betrekking tot het energieverbruik. Het mag allemaal iets zuiniger", noemt Persoons de voornaamste bekommernis.

De overlegcommissie vraagt extra garanties over de toegankelijkheid van die nieuw publieke ruimtes. Zo moeten de passages rosltoel- en fietsvriendelijker, maar ook beter verlicht worden.

Toegankelijke sportzaal

Daarnaast vraagt de overlegcommissie garanties over het aantal sociale of geconventioneerde woningen. Volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan moeten die dertig procent van de totale woonoppervlakte uitmaken. Ook moet er bestudeerd worden of er openbare toiletten geïntegreerd kunnen worden.

In het bouwproject wordt een sportzaal voorzien waar de scholen terechtkunnen. De overlegcommissie vindt dat die na de lessen ook voor de buurt moet dienen en dus komt er best een ruime ingang. Verder moeten de promotoren de speelruimtes van school en crèche heruitvinden, zodat die opener en groener worden.

(lees verder onder de afbeelding)

Rijksadministratief Centrum RAC

| De Pechèretuin wordt toegankelijker en grenst aan de esplanade van het RAC.

Rolstoelvriendelijke passage en busparking

De geometrische Pechèretuin wordt heraangelegd en moet een park voor de nieuwe bewoners en mensen uit de buurt worden. Er komt ook een noord-zuidverbinding tussen de esplanade en de Oratoriënberg, alsook een stadsbos om de 300 huidige bomen te vervangen.

De overlegcommissie vraagt extra garanties over de toegankelijkheid van die nieuw publieke ruimtes. Zo moeten de passages rosltoel- en fietsvriendelijker, maar ook beter verlicht worden. Tot slot worden er ook aan de ondergrondse parking voorwaarden verbonden.

Die moet behalve 1.800 autoplaatsen ook 1.300 fietsstallingen voorzien, weliswaar verspreid over twee parkings. De overlegcommissie vraagt ook om te bekijken of de mogelijkheid bestaat er plaats te voorzien voor bussen. Die stationeren zich nu vaak op de Pachecolaan, wat de natuurlijke verbinding tussen boven- en benedenstad teniet zou doen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Rijksadministratief Centrum , RAC , Ans Persoons

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni