Maron: ‘Vaccinatie zo eenvoudig mogelijk maken voor alle doelgroepen’

© Belgaimage
| Alain Maron (Ecolo), minister van Gezondheid.

Het nieuwe inschrijvingsplatform Bruvax moet de vaccinaties in Brussel toegankelijker en eenvoudiger maken. Die doelstelling gaat gepaard met extra sensibilisering. Het Gewest schakelt apothekers, geloofsgemeenschappen en gemeenten in om de vaccinatiegraad mee omhoog te helpen.

Sinds deze maandag werkt Brussel met een nieuw inschrijvingsplatform voor wie zich wil laten vaccineren: Bruvax, ontwikkeld in samenwerking met Doctena. De keuze om over te schakelen naar een eigen, Brussels systeem kwam er vorige maand. Het federale inschrijvingsplatform Doclr bleek niet voor alle Brusselaars even eenvoudig te begrijpen, met als gevolg dat de vaccinatie trager verliep dan gewenst. In Brussel zijn nu bijna 70 procent van de 75-plussers minstens één keer gevaccineerd, maar in Vlaanderen ligt dat cijfer al boven de 90 procent. “We willen dat cijfer zeker omhoog”, zei Inge Neven van de Brusselse gezondheidsinspectie maandag. “Dat doen we zowel met een nieuwe sensibiliseringscampagne als met een eenvoudiger inschrijvingsplatform.”

Eenvoudiger, omdat Bruvax toelaat om ook zonder voorgaande uitnodigingsmail of -brief een afspraak te maken. In het nieuwe systeem zijn nog maar twee zaken nodig: het rijksregisternummer en de postcode. Iedereen die al een uitnodiging kreeg voor een vaccinatie in Brussel of ouder is dan 55 jaar, kan zich op die manier inschrijven. Brusselaars boven de 50 jaar kunnen zich op dit moment al op een wachtlijst laten zetten, maar nog geen afspraak maken. (Lees verder onder de foto)

20210419_Bruvax_inschrijvingsplatform vaccinaties
© Photonews
| Via Bruvax kan je zelf een vaccinatiecentrum kiezen.

Wanneer beide gegevens zijn ingevuld, krijg je een lijst met de beschikbare vaccinatiecentra te zien. Daaruit kan je een centrum kiezen en een vrij tijdsslot aanvinken. Bij het vaccinatiecentrum dat je kiest, verschijnt meteen een kaart en een routebeschrijving met het openbaar vervoer. Wie er niet op eigen houtje geraakt, kan via Bruvax beroep doen op de gratis vervoersmiddelen die daarvoor beschikbaar zijn. Eens de keuze voor het vaccinatiecentrum en -tijdstip zijn gemaakt, moet je nog een telefoonnummer en e-mailadres opgeven. Daarnaar wordt de bevestiging gestuurd. Met een bevestigingscode is de inschrijving rond. “Je ziet: het is heel simpel”, zei Inge Neven. “Apothekers kunnen mensen hier vlot mee helpen.”

Extra campagnes

De apothekers worden samen met andere beroepen ingeschakeld om de sensibilisering in Brussel te verbeteren. Christine Karels, coördinatrice van de crisiscommunicatie bij de Covid-cel van het Brussels gewest, kwam de verschillende informatiecampagnes maandag toelichten. “Apothekers kunnen zien of een persoon al gevaccineerd is of niet in het patiëntendossier. Als dat niet zo is, kunnen zij die persoon helpen met vragen over de vaccinatie”, zei Karels. De apothekersbond heeft daarvoor zelf al een gids verspreid met tien veelvoorkomende vragen.

De keuze voor apothekers komt er omdat tot een derde van de Brusselaars geen eigen huisarts heeft. De toegang tot preventieve gezondheidszorg is in Brussel laag, zei ook Inge Neven, wat een uitdaging vormt voor de vaccinatie. Daarnaast vormt meertaligheid en (digitale) ongeletterdheid in Brussel een uitdaging bij de inschrijvingen.

Brussels minister van Gezondheid Alain Maron (Ecolo)

De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) heeft ook al verschillende flyers verspreid binnen de gemeenten. In Sint-Joost en Vorst hebben de gemeenten al een informatiestand opgebouwd waar inwoners terechtkunnen met vragen over de vaccinatie en hulp kunnen krijgen bij hun inschrijving. Verder ondernemen zowel de Franstalige Cocof als de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) eigen sensibiliseringsacties. De VGC ontwikkelt bijvoorbeeld informatievideo’s in 18 talen in samenwerking met vzw Foyer.

Geloofsgemeenschappen

De GGC had ook een overleg met vertegenwoordigers uit de verschillende religieuze gemeenschappen. Ze hebben nu al enkele video’s gemaakt met de vicevoorzitter van de Moslimexecutieve. Er volgt nog een gelijkaardige campagne met de orthodoxe gemeenschap en de Anglicaanse gemeenschap. Radiospotjes op de Arabische zenders en via regionale media moeten de campagne verder versterken, net als gerichte acties op het terrein. Vanaf volgende week komen er nog informatie-affiches in de bussen en trams van de MIVB.

De vicevoorzitter van de Moslimexecutieve legt uit dat vaccinatie tijdens de ramadan mag.

“Wat we in Brussel proberen te bereiken, is het zo eenvoudig mogelijk maken voor alle doelgroepen om zich te laten vaccineren. Een eigen inschrijvingsplatform is slechts één van de middelen daartoe”, zei minister van Gezondheid Alain Maron (Ecolo) maandag. “Voor elke leeftijdsgroep zien we nu al dat het niet zo eenvoudig is om aan de beoogde 70 procent vaccinatiegraad te komen. Het gaat erom dat we de toegang tot vaccinatie voor iedereen vergemakkelijken, wat ook de sociale of culturele achtergrond is.” Hij wil dat de vaccinatiecentra even toegankelijk zijn als de testcentra, die over alle hoeken van Brussel verspreid zijn.

Mobiele teams

Op 3 mei opent het tiende en laatste vaccinatiecentrum van Brussel in het Militair Hospitaal. Vanaf deze week openen enkele vaccinatiecentra ook op zondagvoormiddag. En over één week kunnen de eerste vaccinaties thuis van start gaan: de mobiele teams, die nog altijd rekenen op unidosis-vaccins van Johnson & Johnson, hebben al een 600-tal afspraken. “Als we toch niet met Johnson & Johnson zouden kunnen starten volgende week, dan starten we met andere vaccins”, verduidelijkte Neven. Het leverschema van J&J is namelijk vertraagd.

‘Vaccinshoppen’ is overigens niet meer mogelijk in het nieuwe inschrijvingssysteem Bruvax. “Mensen hebben geen keuze tussen het type vaccin”, zei Inge Neven. “Pas in de sms met de allerlaatste bevestiging van de afspraak, is de naam van het vaccin vermeld.” Dat sommige mensen alsnog via het callcenter vragen om een afspraak met een ander vaccin te krijgen, noemt Neven niet uitsluitend Brussels. “Dat kan ook in andere gewesten gebeuren. Wij geven ons callcenter de opdracht om de mensen alleen te vragen welk centrum ze willen boeken en op welke dag."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?