Havenlaan BRUZZ ACTUA 1581

| De Havenlaan krijgt fietspaden aan beide kanten van de laan.

Na meer dan tien jaar bouwvergunning voor heraanleg Havenlaan

VT
© BRUZZ
23/01/2018

Het plan om de Havenlaan opnieuw aan te leggen werd voor het eerst op tafel gelegd in 2008 door Pascal Smet (SP.A). Na een decennium van afgeschoten voorstellen, protestacties en discussies over kasseien is er nu een bouwvergunning voor het project.

Brussel probeert al jaren om de straat om te vormen tot een veilige stadsboulevard. De typische kasseien moesten plaatsmaken voor beton en asfalt. Bovendien wilde Smet oorspronkelijk ook alle parkeerplaatsen schrappen. Die twee punten stuitten op veel protest. Na tien jaar is er dus eindelijk een doorbraak in het dossier.

Zoals op dit simulatiefilmpje te zien is, krijgt de Havenlaan fietspaden aan beide kanten van de laan. Tussen het Saincteletteplein en de Picardstraat wordt de weg versmald, tot één rijstrook in elke richting. Het andere deel van de laan, dat een meer industrieel karakter heeft, krijgt twee rijstroken in elke richting.

Een van de pijnpunten van het project was het schrappen van parkeerplaatsen. Eerst voorzag minister Smet bijna geen parkeerplaatsen. Na bezwaren van de Stad Brussel en Molenbeek komen er dan toch bijna honderd parkeerplaatsen aan de kant van Thurn & Taxis, tussen de bomen. Dat blijft wel een stevige vermindering: er zijn vandaag ongeveer 400 parkeerplaatsen.

Voor de kasseien is het officieel over and out, een boodschap die de actiecomités niet graag zullen horen. Zij ijverden in het verleden voor een bescherming van de laan als industrieel erfgoed.

Smet laat weten dat de werken rond het einde van het jaar van start gaan. "Eerst moeten de nutsbedrijven werken uitvoeren, dan pas zal de heraanleg zelf van start gaan," zegt woordvoerder Mathias Dobbels.

Het is overigens niet de eerste keer dat er een bouwvergunning is voor de heraanleg van de Havenlaan. Op 5 september 2011 begon er al eens een werf. Die werd dezelfde dag nog stilgelegd omdat vermoed werd dat die illegaal was. Een juridische en politieke veldslag volgde, werken aan de Havenlaan niet. Mogelijk komt het er in 2018 dus wel van.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Stedenbouw , Heraanleg van de Havenlaan , havenlaan , Pascal Smet

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni