Brussels Minister-President Rudi Vervoort (PS) en Elke Van den Brandt (Ecolo), minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

| Brussels Minister-President Rudi Vervoort (PS) en Elke Van den Brandt (Groen), minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid.

Vervoort gelooft niet in slimme kilometerheffing deze legislatuur

TDN
© BRUZZ
23/08/2021

Minister-president Rudi Vervoort (PS) denkt dat het moeilijk zal worden om de slimme kilometerheffing in Brussel in te voeren nog voor het einde van de legislatuur. Nochtans behoort SmartMove tot één van de pijlers van het regeerakkoord. Bij de voorstelling ervan mikte de Brusselse regering zelfs om de taxshift door te voeren in 2022.

Dat heeft Vervoort gezegd in een interview met BX1.

Het principe van de Brusselse kilometerheffing kent u ondertussen: de belasting voor het bezit van een auto wordt afgeschaft en vervangen door een belasting op het gebruik. Die laatste, variabele taks wordt berekend volgens het principe van de slimme kilometerheffing: ze varieert volgens het voertuigtype, het tijdstip en de afstand die een auto aflegt.

Veel kritiek op SmartMove

Bij de voorstelling van SmartMove in december vorig jaar, maakten de Brusselse regeringsleiders zich nog sterk dat de heffing in 2022 ingevoerd kon worden. Dat moest weliswaar gebeuren na overleg met de regio's. En laat er in Vlaanderen en Wallonië nu net geen draagvlak bestaan voor een slimme kilometerheffing. Ook de oppositie in het Brussels Parlement weert zich kranig.

Het dossier toonde ook een spreidstand aan binnen de meerderheid. Vooral PS en Open VLD waren intern verdeeld. Zelfs in Brussel bestaat er geen eensgezindheid over bij de Franstalige socialisten. Sven Gatz trekt het project SmartMove, maar zijn partijgenoten buiten de hoofdstad gaan fors op de rem staan. De gesprekken verlopen dus stroef, maar Brussel kan SmartMove ook zonder akkoord met Vlaanderen en Wallonië doorvoeren.

Geen Brusselse solo slim

Op dit moment wacht de Brusselse regering op een nakend advies van de Raad van State. Dat moet technische en juridische knopen ontwarren. "Maar het wordt moeilijk om de slimme kilometerheffing in 2022 in te voeren", zegt Vervoort, die uitsluit dat Brussel solo slim zal spelen. "We willen onze wil niet koste wat het kost opleggen aan de andere regio's. Dus het overleg moet alle tijd en kansen krijgen."

Volgens de minister-president zal het vooral moeilijk zijn om Franstalig België over de streep te trekken. "Want de Vlaamse regering is niet helemaal tegen het idee", aldus Vervoort bij BX1. "Alle partijen in Wallonië - inclusief Ecolo - verzetten zich ertegen. Het probleem is dat de verkiezingen van 2024 er stilaan beginnen aan te komen. Het zal moeilijk worden om dan nog akkoorden te sluiten."

Voor Brussels Parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) is de saga rond SmartMove een voorbeeld van slecht bestuur. "Het is een project met zoveel juridische problemen en de impact ervan is nog niet bekend", zegt Van Achter. "Het project werd ingediend bij Europa als relanceproject, maar dat had niet mogen gebeuren. Nu dreigen we de 51 miljoen euro aan relancemiddelen mis te lopen, en de relancemiddelen zelf hebben we wel nodig."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni