No-shows in Brusselse restaurants: 'Voorschot betalen moet de norm worden'

© Saskia Vanderstichele
| Humus x Hortense is een restaurant en cocktailbar in Elsene.

De Brusselse horecafederatie is niet te spreken over de zogenaamde 'no-shows' in Brusselse restaurants. "Meer dan ooit boeken klanten tafels in twee of drie verschillende zaken en beslissen ze op het laatste nippertje welke plek ze kiezen, zonder de andere te annuleren," klinkt het bij Horeca Brussel. Steeds meer fine dining-restaurants vragen daarom voorschotten.

"Het is een echte plaag aan het worden." Uitbater van groenterestaurant Humus x Hortense Nicolas Decloedt wikt z'n woorden niet. "Op een bepaald ogenblik waren no-shows voor ons dagelijkse kost. In zo'n gevallen ben je snel honderden euro's kwijt op een avond. Elke dag opnieuw," zegt hij aan de telefoon.

Om dat fenomeen tegen te gaan is de uitbater van het restaurant in Elsene 3,5 jaar geleden gestart met zogenaamde 'kredietkaartgaranties'. "Bij elke reservering noteren we de gegevens van de klant. In geval van een no-show dan is de klant een vast voorschot kwijt," aldus Decloedt. Wie voor de lunch onaangekondigd niet komt opdagen is bij Humus x Hortense dertig euro per persoon kwijt. 's Avonds loopt dat op tot negentig euro.

"Dat is veel geld, we zijn ons ervan bewust, maar we hebben geen andere keuze. Het is een gigantisch gebrek aan respect dat er bij de klanten absoluut uit moet," verdedigt de uitbater zijn keuze.

Pizzeria om de hoek

"Momenteel zijn het vooral fine-dining restaurants die gebruik maken van het voorschotsysteem, bijvoorbeeld Comme chez Soi of La Villa Lorraine," weet Fabian Hermans van de Brusselse horecafederatie. "Maar ik wil dat systeem graag overal ingeburgerd zien raken. Want het gebeurt ook overal, zowel bij sterrenrestaurants als bij de pizzeria om de hoek."

"Zolang het probleem niet hardhandig wordt aangepakt door respectloze klanten te straffen wanneer ze onaangekondigd niet komen opdagen, zal het alleen maar erger worden," vermoedt Hermans.

Om het probleem van de zogenaamde 'no-shows' in kaart te brengen, werd onlangs de app Booktable gelanceerd. Deze zorgt ervoor dat teleurgestelde klanten die geen tafel konden boeken een melding krijgen wanneer er op het nippertje alsnog een plaatsje vrijkomt. "Zo is iedereen tevreden en wordt voorkomen dat een tafel de hele avond leeg blijft," is de redenering.

Vliegticket of hotel

De krant La Capitale kon de hand leggen op resultaten van een enquĂȘte die Booktable uitvoerde bij restauranthouders. De cijfers spreken boekdelen: tachtig procent van de no-shows is te verklaren door 'een gebrek aan respect' van klanten. Het fenomeen zou bovendien met twintig procent zijn toegenomen in vergelijking met de periode voor de coronacrisis.

"Het is een gouden raad die ik aan iedereen in de horeca wil meegeven," zegt Nicolas Decloedt van Humus x Hortense. "Voer een voorschotsysteem in, of noteer de kredietkaartgegevens van de klanten. Dat is heel simpel en het is de enige manier om het probleem de wereld uit te helpen. Als mensen op hotel gaan of een vliegtuigticket boeken is dat de normaalste zaak van de week. Waarom niet bij ons?"

Ook volgens Marc Van Muylders, vicevoorzitter van de hotelsectie van de Brusselse horecafederatie, is de introductie van een voorschotsysteem of kredietkaartgarantie de enige manier om het fenomeen tegen te gaan. "Zo'n vijftien jaar geleden, toen we die maatregel introduceerden in de hotelsector, kwam er ook veel protest. Vandaag zou niemand het nog anders willen zien."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?